Or not… Du har säkert hört låten, kanske rent av sett filmen, personligen skulle jag gärna åka över till England och uppleva musikalen som just nu går på Savoy Theatre London. I sin text lyfter Dolly Parton upp flera aspekter som för många är bidragande till att starta eget, exempelvis att inte få erkännande för sina idéer. Samtidigt associerar låten till heltid och normen att jobba så – det kan du med största sannolikhet glömma som företagare!

Att vara företagare är inte ett sätt att tjäna pengar, det är ett sätt att leva. Missförstå mig rätt, målet med att driva företag är att göra vinst, men arbetstid och fritid flyter samman och bildar en livsstil. Periodvis är överväger arbetet, ibland fritiden, men du är alltid din egen chef och ansvarig – på gott och på ont – för dig, ditt företag och din framgång. Därför tenderar även fritiden att invaderas av tankar, aktiviteter med mera som har sitt ursprung i ditt företagande.

Jag och min man älskar att resa, bor gärna på hotell och äter på restaurang när tillfälle ges, när vi drev STF Snöå Bruk fick dessa aktiviteter även en annan innebörd. Inte en gång som vi inte kollade upp hemsida, faciliteter, service, renhet, meny, ledtider med mera med mera. Vi brukade lite skämtsamt kalla det för industrispionage men inom boende- och restaurangbranschen konkurrerar inte anläggningar i olika orter med varandra varför vi ofta – så även än i dag – fick mycket intressanta samtal med ägare eller personer i ledande ställningar när vi talade om att vi drev en liknande verksamhet. Erfarenhetsutbyte uppskattas!

Vår verksamhet, STF Snöå Bruk, hade ett väldigt tydligt mönster vad gällde låg-, mellan- och högsäsong. Två av årets månader, juli och december, stod tillsammans för en tredjedel av vår omsättning, under dessa månader var det inte ovanligt att jag jobbade 100 – 120 timmar per vecka. April och november var riktiga surmånader, ytterst få gäster, men samtidigt perfekta för strategiskt arbete, förbereda topparna och – inte minst viktigt – ta lite ledigt och ladda batterierna. Allt som allt jobbade jag kanske 100 – 120 timmar under vardera av dessa månader. De allra flesta verksamheter har variationer över året, ju fortare du lär känna just din verksamhets årshjul, desto bättre. Gör en årsplanering för de olika delarna av din verksamhet, exempelvis försäljning, tillverkning, leverans, marknadsföring, administration, och lägg samman allt för att få en tydlig bild. Vissa uppgifter är flyttbara i tid, andra styrda av kunder, regelverk med mera, nyttja detta och möblera om i din planering för att få en arbetsfördelning som passar dig och dina anställda. Det finns olika skolor vad gäller verksamhetsplanering men som Benjamin Franklin sa: ”If You fail to plan, You are planning to fail!” En enkel plan räcker ofta långt!

Ett annat bra verktyg för att optimera din arbetsinsats är värdeflödesanalys – Vad är det som ger kundvärde? Många arbetsuppgifter som utförs tillför inget, låter hemskt men så är det, vissa av dem måste dock ändå utföras pga lagkrav etc men många kan ändras – rent av tas bort – utan att det påverkar kunden. Och bäst av allt, det frigör tid! Mitt personbästa – om det kan uttryckas så – är förändring av en faktureringsprocess som därmed gick från 80 timmar per månad till 2 timmar… I just det fallet var lösningen automatisering med hjälp av Excel. Att förändringspotentialen är så stor är kanske inte så vanligt men du kommer att bli förvånad över hur stora förändringar som kan göras med små insatser. Som min man brukar uttrycka det – Gå aldrig tomme! En bra devis som är lika användbar i företaget som i hemmet.